donderdag 29 november 2012
Catherine Van Eylen Journaal sport presentatrice
Catherine Van Eylen (1971) is een Vlaams sportanker bij de VRT. Daar presenteert ze sinds 2005 in Het Journaal de sportrubriek.
Belgische Babe Catherine Van Eylen is van opleiding licentiaat in de Germaanse filologie. Reeds in haar studietijd presenteerde ze op Radio Donna de programma's Donna Serra en de hitlijst Primadonna de Luxe. Na haar studie werd Van Eylen omroepster bij FilmNet. Na een kort intermezzo bij vtm, waar ze nieuwslezer was van het ontbijtjournaal, keerde ze in 1998 terug naar de VRT.
Catherine Van Eylen ging op de sportredactie van Radio 1 werken en presenteerde de sportprogramma's en Radio Tour, het omkaderingsprogramma rond de Ronde van Frankrijk. Ze was tevens betrokken bij de oprichting van Sporza in 2004 en presenteert er sindsdien, afgewisseld met Tom Coninx, de sportprogramma's. Voor Canvas verzorgde ze tot 2005 de inleidingen van het programma Histories, een reeks van historische documentaires.
Catherine Van Eylen is gehuwd met Wouter Vandenhaute, oprichter en gedelegeerd bestuurder van productiehuis Woestijnvis.
Wat hebben VRT-anker Catherine Van Eylen en Eef uit 'Mijn Restaurant!' gemeen? Een persiflage in Tegen de Sterren Op door Maaike Cafmeyer, en dat op donderdag 5 januari 2012. Catherine Van Eylen ontvangt Tom Boonen (Guga Baul) in de studio van 'Het Journaal' voor een babbel over het nieuwe wielerseizoen, maar ze geraakt lichtjes afgeleid.
In restaurant Seaven in Blankenberge zit de middagshift er bijna op. Eef (Maaike Cafmeyer) is bang dat chef Raoul (Jonas Van Geel) niet wil blijven. En op de koop toe komt Peter Goossens (Ivan Pecnik) langs om de gerechten aan een grondig smaakonderzoek te onderwerpen. Maar Eef heeft er geen flauw benul van welk hoog bezoek er voor haar zit.
Omdat Woestijnvis de nieuwe en originele rubriekjes opspaart voor haar eigen zender, besliste 'Man Bijt Hond' de rubriek 'Blind date' vanonder het stof te halen. Selah Sue (Clara Cleymans) wil graag iemand met een hoek af ontmoeten en heeft het misschien wel getroffen met prinses Mathilde (Nathalie Meskens).
Ornelis (Ivan Pecnik) & Rogiers (Guga Baul) pakken uit met hun grootste stunt ooit: na de vliegende en draaiende studio, gaat Q volledig ondergronds met de Q-tainer.
Om 19.00 uur checkt Birgit Van Mol (Barbara Sarafian) in met 'Het Nieuws'. De Marokkaanse toeristische trekpleister Marrakesh werd getroffen door een terroristische aanslag. Birgit belt rechtstreeks met een getuige van het bombardement: de Kortrijkse missmaker Ignace Crombé (stem van Walter Baele) verbleef er met zijn Patricia en enkele deelneemsters van de Miss Rabarberverkiezing, ter voorbereiding van het schoonheidsconcours.
Verder in 'Tegen de Sterren Op'
Kleinkunstzanger Herman Van Veen (Jonas Van Geel) brengt een nieuwe hit over het internet. Vocabulaire culinaire met Sergio Herman (Guga Baul). Nicole (Clara Cleymans) en Hugo (Ivan Pecnik) zingen voor de baas van de Europa, Herman Van Rompuy (Walter Baele). Prins Filip heeft een dringende mededeling. Rockjournalist Marc Didden heeft weer ergens een hekel aan en Kim Clijsters leidt ons rond in haar dorp. Sam Gooris sluit de avond af met een muzikale terugblik op 10 jaar 'De Pfaffs'.
De gewaagde sexy outfit van Catherine Van Eylen
Op Facebook staat de fanpagina 'Catherine Van Eylen en haar prachtige kledij' al een tijdje stof te vergaren. Grote experimenten in de textielafdeling veroorlooft de VRT-journaliste zich niet meer, al trok Catherine Van Eylen toch de aandacht toen ze de sport kwam serveren in 'Het journaal' van 13 uur. Catherine verscheen in een vrij gewaagde sexy outfit: er ontbrak niet alleen één mouw, er ontbrak ook een stukje uit het middengedeelte.
Catherine Van Eylen geeft zich bloot met gewaagde blouse
Uitgesneden kledij is nieuwe modetrend volgens Vlaamse stylisten
VRT-sportanker Catherine Van Eylen doet het weer. Vestimentair de aandacht trekken. Met een ecologische blouse waar niet alleen een mouw aan ontbrak, maar ook een stuk van de zijkant, waardoor het geheel vrij naakt was. 'Het was een mooie nazomerse dag, dan kan zo'n blousje wel', aldus Catherine Van Eylen. Kostprijs? 320 euro. Volgens stylistes een topkeuze.
Het was toch even met de ogen knipperen toen Catherine Van Eylen zaterdagmiddag de sport kwam serveren in Het journaal. De presentatrice droeg een zwarte blouse met maar één mouw. Op zich niet zo heel bijzonder, want van Van Eylen zijn we wel wat gewoon. Maar aan de mouwloze zijde leek ze ook een stukje naakte huid te tonen vanaf haar oksel tot op haar heup. 'Optisch bedrog', zegt Catherine Van Eylen. 'Aan de zijkant zit er een beige inzetstuk waardoor het lijkt alsof het een openvallende blote blouse is, maar dat is het dus niet.' Catherine Van Eylen is er best trots op. 'Het was een mooie, zonnige nazomerse dag en die blouse hoorde daar wel bij', lacht ze.
Volgens styliste Lien Degol was het een goeie keuze. 'Niet iedereen kan zo'n jurk dragen, maar Catherine Van Eylen wel', vindt Degol. 'Ze is altijd heel sober en minimalistisch gekleed. Ze draagt geen opzichtige juwelen, is nooit echt zwaar opgesmukt en heeft een korte coupe, waardoor ze wel af en toe iets frivools kan dragen. Met langer haar lukt dat niet. Dan is het té. Andrea Croonenberghs zou bijvoorbeeld ook perfect met deze creatie staan.' Sabine Hagedoren die grotere borsten heeft dan weer minder.
Styliste Tiany Kiriloff is het daarmee eens. 'Ik ben blij dat er af en toe eens iemand stijlvol en sexy voor de dag durft te komen', zegt ze. Volgens Kiriloff volgt Van Eylen dé modetrend: uitsnijdingen in jurkjes. 'Denk maar aan de creaties van topontwerpster Stella McCartney. Van zangeres Anastacia tot topmodel Natalja Vodjanova, allemaal dragen ze kledingstukken met uitsnijdingen. Je hoeft er ook niet de perfecte (cup)maten voor te hebben. Je ziet immers niet de echte huid.'
Catherine Van Eylen is blij dat haar gewaagde sexy blouse in de smaak valt. 'Ik vind het zelf ook een hele mooie blouse en ben blij dat ik ze uit mijn kast heb gehaald. Het is ook ecologisch verantwoord.' Voor de geïnteresseerden: de blouse van de Britse groene modeontwerpster Ada Zanditon kost 320 euro.
Catherine Van Eylen (34) werd de eerste vrouwelijke sportanker ooit in het journaal van Eén. Voor Radio 1 was ze jarenlang de stem van Radio Tour en ze was ook een van de centrale figuren bij de lancering van Sporza.
Ook nu nog presenteert ze op zondag, afwisselend met Tom Coninx, bij de sportzender.
Op Canvas verzorgt ze al jaren de inleidingen van Histories en ze presenteerde ook het veiligheidsprogramma Ooggetuige op Eén. Catherine debuteert als sportanker maandag in het laatavondjournaal.
Er is géén prijs voor 'best Chinees sprekende speler'. Want geef toe: er zijn ook niet-omgekochte spelers. Dat vindt ook Catherine Van Eylen, die het Gala van de Profvoetballer presenteert.
Zeven prijzen delen ze in Knokke uit, van beste profvoetballer tot beste scheidsrechter. Dan zou je als zwartkijker kunnen zeggen: zet die prijzen maar terug in de kast, het was toch een seizoen om te vergeten. Het enige spektakel kwam van flaterende doelmannen en Gouden Schoenen die van een sterke rugwind gebruik maakten om hun truitjes in het gezicht van de scheidsrechter te doen belanden.
Catherine Van Eylen is het daar niet helemaal mee eens. Zij presenteerde het Gala van de Profvoetballer 2006 met Gilles De Bilde. ,,Ik deel de analyse dat het niet te best gaat met ons voetbal. We zakken steeds verder weg in Europa en we geven de Gouden Schoen aan een heel goeie voetballer die eigenlijk op zijn retour is. Conceição uitroepen tot de beste voetballer op onze velden: dat is een teken aan de wand.''
Het voetbalseizoen stond dit jaar volledig in het teken van corruptie. Dat zo'n schandaal ook elke trofee zou besmetten, bestrijdt Catherine Van Eylen. ,,Ik ben het daar echt niet mee eens. Dit is op de eerste plaats een prijs die voetballers aan een collega geven: dat is gewoon heel waardevol. Bovendien zijn er nog genoeg spelers die wèl heel ernstig met hun vak bezig zijn en het spel wèl eerlijk spelen.''
Catherine Van Eylen deelt op het Gala het podium met voetballer Gilles De Bilde. Die is de catwalk gewend, niet meteen een tv-programma. Geen probleem, vindt Van Eylen. ,,Gilles heeft genoeg flair om dit goed te doen. Die man heeft in het Nou Camp stadion van Barcelona gestaan: wat kan er dan misgaan in het Casino van Knokke?''
Catherine Van Eylen (35) is erin geslaagd taal en sport op harmonieuze wijze te verenigen. Als germaniste veroverde zij een plek aan de zijlijn om ons met een gedetailleerd sportverslag te kunnen boeien. De VRT haalde met Catherine het allereerste vrouwelijke sportanker binnen en dat werd een meer dan geslaagd ‘experiment’. Dat de journaliste zich niet alleen op het sportterrein in supervorm voelt, bewees zij onder andere al met de presentatie van het ontbijtjournaal Goeiemorgen Vlaanderen (VTM), het veiligheidsmagazine Ooggetuige (één) en de docureeks Histories (Canvas).
Nog zonder toekomstplannen trok Catherine Van Eylen in 1988 naar Leuven om er Germaanse talen te studeren. Een vooropleiding van dictie en voordracht stuurde haar in die richting. De studente raakte tijdens haar studie vooral gefascineerd door taalkunde en besloot in de licentie daaraan het overwicht te geven. In haar licentiaatverhandeling behandelde ze dan ook een taalkundige kwestie. Haar verhandeling betrof een historische benadering en empirische observatie van de verbindingsklanken -s-, -e- en -en-. “Helaas was ik nog maar net afgestudeerd, toen de regels al veranderden”, lacht Catherine Van Eylen.
De journaliste juicht het totaalpakket van de opleiding Germaanse talen toe. Er is veel aandacht voor communicatie en taalvaardigheid, maar de studenten krijgen ook een grondlaag algemene vakken cadeau. Catherine Van Eylen zelf koos ervoor om Nederlands en Engels te studeren en een uitbreiding van cultuur en geschiedenis nam zij er graag bij. “Ik heb veel gehad aan het geheel”, verklaart Catherine, “wat dat betreft is de studierichting wel wat ik ervan verwacht had, namelijk vrij algemeen.”
Haar beslissing om Germaanse talen te volgen, betreurt Catherine Van Eylen allerminst. Zo meent zij dat het taalgevoel en de taalbeheersing die zij in haar studententijd verwierf haar tot op vandaag een grote dienst bewijzen. Als verslaggeefster houdt zij ervan om te knutselen met woordenschat en te schaven aan teksten. Mocht zij opnieuw voor de keuze staan, dan zou haar voorkeur nog steeds uitgaan naar een opleiding met aandacht voor communicatie.
De nieuwe stem op radio Donna
Tijdens haar studie kreeg Catherine Van Eylen uitspraaklessen van Annie van Avermaet en Fons Fraeters. Die raadden haar aan deel te nemen aan de stemtest bij de VRT. Ze ging op de suggestie in en slaagde voor de proef. Net op dat moment was radio Donna op zoek naar een nieuwe stem. Catherine Van Eylen werd ontdekt en nog tijdens haar studie ging ze als freelancer aan de slag bij de nieuwe radiozender. Twee vingers in het stopcontact, een muziekprogramma op donderdagavond, was haar radiodebuut. Hoewel de studente deze kans met beide handen greep en zich met veel enthousiasme op de nieuwe ervaring stortte, liep ze er op de universiteit niet mee te koop. Catherine wilde het radiowerk en haar studie strikt van elkaar scheiden.
Tijdens haar studententijd was Catherine Van Eylen ook op een ander gebied al actief bezig met communicatie. Zij engageerde zich als hostess en mocht grote groepen buitenlandse studenten gidsen door Leuven. “Ik deed het heel graag en heb er veel uit geleerd” vertelt ze.
Catherine Van Eylen was evenwel niet de enige germanist van haar lichting met talent. Ook enkele jaargenoten hebben al een mooie carrière uitgebouwd. Zo heeft de gedreven muzikant Piet Maris succes gehad met het groepje Jaune toujours en stichtte Raf Uten het productiehuis deMENSEN.
Een brede waaier aan ervaringen
Na haar studie bleef Catherine Van Eylen aan het werk bij radio Donna. Ze presenteerde er onder meer Donna sera en de zondagse cd-hitlijst Primadonna de luxe. Korte tijd later kon ze ook aan de slag bij Filmnet. Samen met Friedl’ Lesage werd ze de vaste stem in primetime. Daarna mocht ze zich als ‘anker’ profileren in het ochtendprogramma Goeiemorgen Vlaanderen op VTM.
De tv-aanbiedingen bleven toestromen. Lange tijd presenteerde Catherine het veiligheidsprogramma Ooggetuige op één. Het was voor haar een enorme uitdaging om het terrein van justitie en politie nauwkeurig te verkennen en de verzamelde gegevens op een aangename manier aan de kijker voor te stellen. Catherine bleef geboeid door het thema en leest ook nu nog de verslagen van processen en rechtszaken in kranten.
Ook de docureeks Histories die Catherine Van Eylen jarenlang inleidde, vergde heel wat inspanningen van de journaliste. Zes jaar lang werkte ze samen met een team dat er met hart en ziel naar streefde om een informatief kwaliteitsprogramma over historische kwesties te maken. Ze blikt met veel plezier op haar tijd bij Histories terug. Geschiedenis behoorde verplicht tot het Germaanse-pakket en met Histories kreeg de journaliste de kans om die interesse aan te wakkeren en haar kennis nog wat aan te scherpen. Ten gevolge van een vernieuwingsoperatie werd de reeks stopgezet en moest Catherine afscheid nemen van een boeiende tv-ervaring.
Catherine Van Eylen benadrukt dat ze graag nieuwe domeinen uitpluist. Zowel Ooggetuige als Histories kwamen haar leergierigheid tegemoet. De studie Germaanse talen had het voor haar mogelijk gemaakt heel uiteenlopende toekomstperspectieven te realiseren en dat ziet ze als een troef van de opleiding.
Sport zou naast justitie en geschiedenis Van Eylens derde liefde worden. Haar huwelijk met Wouter Vandenhaute, de man achter productiehuis Woestijnvis en ex-sportjournalist, heeft haar interesse voor sport aangewakkerd. Catherine Van Eylen ging regelmatig met hem mee naar voetbalwedstrijden en even later kreeg ze de kans om als sportpresentatrice van start te gaan op Radio 1. Aangezien zij zowel van sport als van radio maken hield, was dat een meer dan aanlokkelijk aanbod. Catherine was tevreden over de nieuwe wending in haar carrière en mijmert nog na over de unieke werksfeer die er op de sportredactie heerste.
Eerste vrouwelijke sportanker op de VRT
Vrouwen op de sportredactie krijgen wel eens af te rekenen met vooroordelen. Sportjournalistes zouden maar weinig kennis van zaken hebben en vrouwelijke sportankers zouden mannen uit hun concentratie halen. Toch ondervond Catherine Van Eylen daar relatief weinig last van. Ze oppert dat de interesse voor sport bij vrouwen in het algemeen mogelijk is gegroeid. “Sport is in de voorbije jaren een breed maatschappelijk fenomeen geworden en de aandacht voor vrouwelijke topsporters is erg toegenomen.” Catherine vertelt hoe ze het secundair onderwijs heeft doorgebracht op een meisjesschool waar sport nauwelijks een gespreksonderwerp was. Gemengde scholen ziet zij als een prima impuls om ‘genderbepaalde’ thema’s voor beide seksen bespreekbaar te maken.
Catherine Van Eylen voelt zich thuis op het sportterrein en is ook gebeten door sport. Als kind volgde ze ballet en speelde ze tennis, maar die activiteiten waren voor haar niet allesoverheersend. Tegenwoordig houdt ze van fietsen, waarbij recreatie het opnieuw haalt van competitie. Dat neemt evenwel niet weg dat ze opkijkt naar beroepssporters, die zich met een niet aflatende gedrevenheid door trainingen en wedstrijden weten op te werken.
Ook voetbal weet de journaliste te smaken. Tijdens het weekend kan je haar vaak terugvinden in de tribunes van onze Belgische voetbalstadions, maar supporteren voor een bepaalde club in het bijzonder, doet ze niet. “Aangezien ik in Overijse woon, ga ik vaak kijken naar de matchen van Anderlecht, maar een favoriete ploeg heb ik niet”, verklaart de journaliste. Catherine Van Eylen houdt het op een voorkeur voor ‘goed voetbal’, zoals we in de Champions League te zien krijgen. Op dat kampioenenbal supportert ze graag voor de Belgische ploegen. Ze volgt ook onze Rode Duivels, al moet ze bekennen dat hun prestaties “de laatste tijd toch wat flauwtjes zijn (lacht)”.
Dag in, dag uit …
Dagelijks is Catherine Van Eylen in de weer met taal en sportnieuwtjes. Om de actualiteit bij te houden, neemt zij elke morgen de kranten door. Wanneer zij op de redactie aankomt, bekijkt ze de onderwerpen die door het nieuwsteam werden geselecteerd en gaat het schrijfproces van start. Ze maakt haar teksten zelf en baseert zich daarbij op kranten, op berichten die van de persbureaus binnenlopen en uiteraard op informatie van de eigen sportjournalisten. Opnieuw wijst ze hierbij op het belang van communicatie in al haar vormen. In zo’n nieuwscircuit kan je onmogelijk je eigen koers varen, vindt ze. Om goed nieuws te brengen, is teamwork noodzakelijk.
Wanneer de journaaltekst af is, wacht Catherine Van Eylen een schmink- en kapbeurt. Even later presenteert zij het sportnieuws in het VRT-middagjournaal. Daarop volgt een kort moment van ontspanning, dat gauw onderbroken wordt om een wedstrijd te volgen of sportberichten bij te werken. Tot slot brengt Catherine samen met het team alles in gereedheid om een geüpdatet avondjournaal te kunnen brengen.
Een goede sportjournaliste moet sport én taal beheersen. Via de taalmails van VRT-taaladviseur Ruud Hendrickx blijft Catherine op de hoogte van talige kwesties op het vlak van grammatica en woordenschat. Maandelijks maakt de taaladviseur een overzicht van fouten tegen het Nederlands. Dat leerprincipe herinnert Catherine aan Dag in dag uit, van woord tot woord van professor Willy Smedts. De journaliste maakt van dat soort naslagwerken vandaag tijdens het schrijven nog steeds dankbaar gebruik.
Natuurlijk moet zij naast een correcte taal ook aandacht besteden aan het specifieke sportjargon. Dat het niet altijd evident is om een sportverslag toegankelijk te maken voor een breed publiek, spreekt voor zich, maar Catherine Van Eylen beschouwt dat als een uitdaging in haar beroep. Op uitspraak wordt het sportanker niet meer geëvalueerd, maar Catherine vindt zèlf nog vaak de weg naar de taaladviseur van de VRT. “Wanneer ik bijvoorbeeld een vreemde Slavische naam voorgeschoteld krijg, bel ik snel naar Ruud Hendrickx voor uitspraakadvies.”
Porno noch Woestijnvis
Catherine Van Eylen heeft bewust nooit haar toekomst willen plannen. Al sinds haar studententijd laat zij die laisser-fairementaliteit overheersen. Dat ze nog eens sportanker zou worden, was nooit bij haar opgekomen en dat soort verrassende carrièrewendingen bevalt haar best. De journaliste staat open voor nieuwe opdrachten, maar tijdens haar sollicitatie bij Filmnet stelde zij zich op ludieke wijze toch wat kieskeurig op: “Ik wil alles aankondigen, behalve pornofilms" (lacht). Die anekdote wordt ten huize Vandenhaute – Van Eylen nog vaak opgerakeld.
Catherine Van Eylen beseft dat ze niet op elk aanbod kan ingaan, ook al spreekt het haar wel aan. Zo moest zij ooit, met spijt in het hart, een cultuurprogramma op ¬Radio 1 aan zich laten voorbijgaan om haar huidige job naar behoren te kunnen uitoefenen. Een samenwerking met haar man voor een Woestijnvis-productie sluit ze voorlopig uit. Ze wil werk en privé liever gescheiden houden en vindt het een pluspunt dat ieder zijn eigen branche heeft. Catherine staat met beide voeten op de grond en concentreert zich graag met volle overgave op haar huidig beroep.
Maaike Cafmeyer kruipt in de huid van Catherine Van Eylen in 'Tegen de Sterren op'
Actrice Maaike Cafmeyer zal te zien zijn als Catherine Van Eylen in het vtm-programma 'Tegen de Sterren op'. Catherine Van Eylen krijgt in de studio van 'Het Journaal' het bezoek van Tom Boonen, gespeeld door Guga Baul. Ze wil hem kort enkele vragen stellen over het nieuwe wielerseizoen, maar Van Eylen is er duidelijk niet met haar gedachten bij en doet heel vreemd.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Na 1e kand. anglistiek werd ik zonder aanleiding in psychiatrische instellingen geplaatst, waar ik nu al 40 jaren ben, zelfs als ik staatsexamen typisten voor de senaat deed 1994 gebeurde het.
BeantwoordenVerwijderenDaarvoor Latijn gestudeerd: ook niet goed genoeg?